داستانهایی برای کودکان همراه با تحلیل

داستانهایی برای کودکان همراه با تحلیل

داستانهایی برای کودکان همراه با تحلیل

امید تازه

“موش کوچولو ناراحت و غمگین است اما نمی‌داند چرا. مامان می‌گوید او امید را گم کرده و باید بگردد و پیدایش کند. به نظر شما امید کجا پنهان شده؟ چطور موش کوچولو می‌تواند پیدایش کند؟” نشر مهرسا

موش کوچولو در لانه اش زیر زمین زندگی می کند. جایی که نور خورشید نیست و دور و برش خاک و سنگ و نیمه پنهان گیاهان مثل ریشه و پیازهای آنان قرار دارد.

در داستان، موش کوچولو همبازی هم ندارد پس همه چیز برای افسرده و ناامید شدن کوچولوی قصه فراهم است. اما هر چقدر این دنیا تیره باشد، مادر وجود دارد. مادر توانایی پُر کردن جای هر کمبودی را برای فرزندش دارد. او وقتی از حال موش کوچولو مطلع می شود او را با خودش به سفری می برد تا آنچه فرزندش می خواهد را همراه هم بیابند.

اما قبل از آن پرسشی مطرح می شود؟ جستجو بدون پرسش مثل نوشتن بدون قلم است. داشتن سوال همیشه انگیزه ایجاد می کند تا جستجوگران برای یافتن پاسخ به هر ناکجا آبادی سَرَک بکشند. “امید کجا پنهان است؟” مادر در مسیر سفر آنچه می خواهد را به فرزندش می آموزاند. اینکه اندیشه و دقت یاری کننده اند. اینکه دیدن واقعیت هایِ زندگی اهمیت دارند. اینکه جریان زندگی به صبر نیاز دارد. هر یک از این مفاهیم -البته- با مثالهای ملموسی برای موش کوچولو تبیین می شوند.

داستانهایی برای کودکان همراه با تحلیل

داستانهایی برای کودکان همراه با تحلیل

مادر در این داستان چندین ویژگی نمونه وار دارد. او حالِ غم و افسردگیِ موش کوچولو را انکار نمی کند. فرزندش را با مشکل بی امیدی اش تنها نمی گذارد. بلکه همه کارهایش را به عنوان یک مادر کنار گذاشته و قبل از هر کاری به موش کوچولو همدلی می دهد.

سپس طوری درباره امید صحبت می کند که گویی یافتنِ امید، پرسش خودِ او هم هست. هرچند مخاطب می داند که مادر نوعی دانایی دارد و در لحظاتی که موش کوچولو سوال می کند با استفاده از تجربیاتش پاسخ هایی متناسب با درک فرزند می دهد.

همه می دانیم امید از جمله مفاهیم انتزاعی است و آموزش اینگونه مفاهیم به کودک، کارِ چندان ساده ای نیست. ولی قصه ی امیدِ تازه راه خلاقانه ای برای آموزش این مفهوم برگزیده است. نویسنده با استفاده از مصداق و مثال قدم به قدم از زبان مادر صحنه هایی را طراحی می کند که در نهایت موش کوچولو با بستن چشمها و به پرواز درآوردن پرنده ی خیالش به جستجوی امید می رود.

در پایانِ سفر، آنچه می ماند ذهنی پَر و بال یافته و جهان خیالیِ وسیعِ کودک است که با لحظات آغازین داستان قابل مقایسه نیست. نویسنده دوست دارد که مخاطب ارزشهای سفر را باور کرده و جستجوگر بماند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ارسال پیامشماره تماس