مصاحبه با خانم هلن سلطانی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیش از بیست سال مشاوره در حوزه کودک با رویکرد انسانگرا
و مشاور موسسه دنیای اسطوره کودکی
1. کودک از چه زمانی به آموزش نیاز دارد؟
براساس بررسی های انجام شده در حوزه ی تعلیم و تربیت و روانشناسی، دوران خردسالی از مهم ترین سال های زندگی به شمار می رود. به همین علت توجه به نیازهای کودکان در این سال های حساس (از بدو تولد) ضرورت دارد. از جمله نیازهای اساسی کودکان آموزش _غیرمستقیم و تجربه مستقیم_ است که حق همه ی کودکان در نظر گرفته می شود و برخورداری از آن، زندگی شایسته ای را برای آنان هم در دوران کودکی و هم در سال های آینده فراهم می سازد. البته به شرطی که کودکان از آموزش با کیفیت بهره مند شوند. آموزش با کیفیت است که رشد و تحول همه جانبه و یکپارچه کودکان را به دنبال دارد.
2. شما به عنوان مشاور موسسه دنیای اسطوره کودکی چه نوع آموزشی را برای کودکان توصیه می کنید؟
آموزش با کیفیت، به برنامه آموزشی مناسب نیاز دارد، برنامه ای که رشد محور باشد. هدف برنامه رشد محور کمک به رشد و تحول همه جانبه کودکان است. منظور از رشد و تحول همه جانبه کودکان است. منظور از رشد و تحول همه جانبه، رشد جسمی-حرکتی، شناختی، عاطفی، اجتماعی، کلامی و خلاقیت است. مبانی نظری این برنامه مبتنی بر دیدگاه های روانشناسان و مربیان تربیتی در حوزه ی روانشناسی شناختی و انسانگرا است. براساس این نظریه ها، شناخت با یادگیری هنگامی شکل می گیرد که کودکان، خود در مواجهه با یک شیء یا پدیده به تجربه کردن و فعالیت بپردازند. یعنی کودک بتواند با فعالیت مستقیم و بی واسطه خود تجربه کرده و یاد بگیرد.
3. برنامه آموزشی در بهترین مهدکودک ها چه ویژگی هایی دارد؟
برنامه آموزشی در هر مهدکودک بستگی به رویکردی دارد که انتخاب می کنند. هر چند ویژگی یک آموزش با کیفیت، آموزشی است که؛ تمام جنبه های رشدی کودک را در نظر گرفته باشد و با توجه به آهنگ رشد کودک، اعتقاد به تفاوت های فردی، زمان دادن برای جذب، درک و یادگیری آموخته ها و منطبق شدن برنامه های آموزشی با نیازهای کودکان در هر منطقه و در بستر زندگی کودک فراهم شود، تا کمک شود کودک بتواند استعدادها و توانایی های خودش را کشف کند.
4. رویکرد انسانگرا از نگاه شما چه تناسبی با آموزش و تربیت کودک دارد؟
رویکرد انسانگرا به چهار اصل مهم توجه می کند که در آموزش و تربیت کودک مهم بوده و کمک می کند تا کودک رشدی متناسب با آنچه هست را به دست آورد نه آنچه ما می خواهیم.
چهار اصل عبارتند از:
· توجه به تفاوت های فرد یا منحصر به فرد بودن هر کودک
· توجه به نیازهای کودک (جسمانی، روانی و آموزشی)
· آموزش در بستر زندگی (آنچه که بتواند او را به زندگی وصل کند)
· کمک به کشفِ توانایی و استعدادهای هر کودک توسط خودش نه مراقبین! و مراقبین در این رویکرد به عنوان تسهیلگر در کنار کودک قرار می گیرند و محیط را پویا و غنی برای تجربه های بی واسطه و مستقیم فراهم می کنند.
5. والدین در رویکرد انسانگرا چه وظایفی برعهده دارند؟
در دیدگاه انسانگرا، مراقبت از کودک یک مسئولیت اجتماعی است و خانواده (والدین) از نظر سنتی این نقش را برعهده دارند. حتی در پیام حقوق کودک نیز این حق به عنوان یکی از حقوق اساسی کودکان شناخته شده است؛ اینکه والدین اولین مراقبان و مسئول کودک محسوب می شوند. حضور والدین در کنار کودکان به آنها امنیت و اعتماد می دهد. والدین الگوی کودک هستند و وقتی حضور آنها در همراهی با مراکز آموزشی، حضور در جلسات و جشن ها و حتی کمک در بهبود شرایط مراکز آموزشی به کودکان نشان می دهد که مهم و با اهمیت هستند. این همراهی کمک می کند که والدین در تجربه آموزی کودکان بیشتر مشارکت کنند تا ممانعت! امکانات والدین رکن مهمی در برنامه های آموزشی دارد زیرا هر والد با توانمندی هایش می تواند به بهبود شرایط مراکز آموزشی کمک کند. مثلا والدی که نجاری می داند می تواند از فضای کاری خود استفاده کرده و کودکان را بطور واقعی در معرض حرفه نجاری قرار دهد. این شیوه می تواند پیشبرد آموزشی که در آن هدف آموزش با کیفیت بر اساس الگوی مناسب کودک است را به خوبی فراهم نماید. همینطور شرکت در کارگاه هایی که آنها را به عنوان والد نسبت به خود، رشد کودک، رفتار با کودک و … آگاه می کند نیز ضروری به نظر میرسد. چرا که هم آهنگی والدین با مراکز آموزشی که کودک در آنجاست می تواند فضایی سرشار از امنیت و شادی را برای کودکان به ارمغان بیاورد.
6. آینده، کودک و اسطوره در بستر آموزش انسانگرا را چطور می بینید؟
کودک در میان اسطوره و آینده زیست می کند. ما نمی توانیم گذشته خود را برای آنها که دایره لغات اندکی دارند تبیین کنیم اما می توانیم برایشان قصه بگوییم. اسطوره ها همان قصه ها هستند که کودکان را با ریشه های عمیق گذشته پیوند داده و آنها را برای آینده آماده می سازند.
7. چرا همکاری و مشاوره با موسسه دنیای اسطوره کودکی را پذیرفتید؟
من سالهاست که در موسسه پژوهشی کودکان دنیا بعنوان عضو فعال آموزش خانواده مشغول تدریس هستم و همچنین در چندین فضای آموزشی دیگر فعالانه مشارکت دارم. موسسه دنیای اسطوره کودکی با توجه به رویکرد انسانگرا فضای مناسب و با کیفیتی در آموزش کودکان دارد. همینطور از آنجا که در کنار آموزش با کیفیت، از تجربه های ناب شان در استفاده از نمایش، عروسک و اسطوره بهره می گیرند احساس کردم می تواند برای من تجربه جدید باشد.


بدون دیدگاه