انسان گرایی یعنی چه؟


تعریف انسانگرایی

روند پیشرفت بشر در قرن بیستم آنقدر سریع بود که با رسیدن به انتهای قرن، گویی انسانها از فرطِ سرعتِ زیاد به قرن بعد یعنی قرن بیست و یکم پرتاب شدند. این گذشتِ برق آسای زمان تغییرات زیادی در مردم فراهم آورد از جمله اینکه آنها را نسبت به روش های آموزشی فرزاندانشان آگاه تر کرد. رویکردهای متنوعی همچون منتسوری، والدورف، رجیو امیلیا، های اسکوپ و … حرفهای تازه ای داشتند. یکی از این اندیشه های نوین رویکرد انسانگرا بود.

ویژگی های رویکرد انسانگرا

یکی از مهمترین ارزش های رویکرد انسانگرا، اعتقاد به آموزش در بستر زندگی است. برای متفکرین این رویکرد مدرسه به هیچ وجه محدود به چهاردیواری ساختمانی که روی تابلویش نوشته مدرسه نمی شود. آنها اعتقاد دارند مدرسه هر جایی است که کودک حضور دارد. خانه، خیابان، فروشگاه، داخل ماشین، در قطار، هواپیما، خانه خاله، عمو، عمه، آشپزخانه، پارک و هر جایی که کودک در آنجاست.

آموزش انسانگرا تقریبا قالب و طرح از پیش تعیین شده ای ندارد. آزادی و گفتگو و رویارویی با چالش ها از مهمترین ارزشهای این رویکرد است. کودکان در هر چالشی به گفتگو ترغیب می شوند. این کار اغلب با راهبری تسهیلگران انجام می شود. این روشی است که در بهترین مهد کودک های انسانگرا پیگیری می شود.

برای کودکان زیر پنج یا شش سال که عموما دوست دارند تسهیلگران مشکلاتشان را با سایر کودکان حل کنند ایجاد فضای گفتگو می تواند زمینه رشد چند جانبه ای فراهم آورد که نتایج آن در بزرگسالی عیان خواهد شد. در رویکرد انسانگرا، هر کودک نسخه ی یگانه و یکتای خودش است. به همین دلیل نسخه ی رفتاری او متعلق به خودش است و هرگز در معرض یک رفتار و عمل قالبی و بدون خلاقیت قرار نمی گیرد. تسهیلگری کودکان در این رویکرد کار چندان ساده ای نیست. مربی موظف است با دقت و تمرکزی فراوان تک تک کودکان را مشاهده کرده و نکات آن را به والدین منتقل نماید. این تعامل باعث ایجاد زبان یکسان میان والدین و تسهیلگران می شود که در نهایت به کودک احساس امنیت می دهد.

علاقه والدین امروزی

این روزها، خیلی از والدین علاقه دارند تا سیستم های آموزشی دیگری را برای آموزش کودکان خود انتخاب کنند. اغلب آنها خاطرات خوشی از دوران مدرسه خود ندارند. اضطرابِ امتحان، نمره و مقایسه شدن ها، سیستم شاگرد اولی و مردودی و … از همه بدتر وقوع همه ی این روند معیوب در بهترین سالهای عمرمان. سیستمِ باید و نبایدهای بی پایان!

گاهی، به عنوان یک مادر وقتی می شنوم که در برگه های تبلیغاتی مراکز آموزشی با افتخار به والدین وعده ی استعدادیابی کودکشان را می دهند تمام قلبم به درد می آید. مگر کودک بدون استعداد هم داریم؟ رویکرد انسانگرا پیش از هر چیزی به من به عنوان یک والد این آرامش را می دهد که کودک من از هیچ کودک دیگری کمتر یا بهتر نیست و اصلا قرار نیست با یک قاب سفت و سخت ثابت به فرزندم آموزش بدهند. در این رویکرد هر کودکی همانند یک انسان و به عنوان یک نسخه یکتا مورد توجه قرار می گیرد. اساس آموزش انسانگرا بر زندگی و بازی استوار است. به مدارس دوران خودمان که فکر می کنم جز یک میز و نیمکت و اطاعت بی قید و شرط از معلمانی که همانند خداوند کلامشان وحی مُنزل بود چیز بیشتری به خاطرم نمی آید.

برای همین وقتی رویکرد انسانگرایی مدرسه را باز تعریف می کند به شوق می آیم. برای انسانگرایان ” مدرسه هر جایی است که کودک باشد و هر جایی که کودک باشد آنجا جایی است که می تواند آموزش جریان یابد” این تعریف بدین معنی است که آموزش فراتر از دیوارهای مدرسه است. یعنی نمی شود کودک را برای ساعاتی به جایی به نام مدرسه سپرد و رفت پی کار خود. در رویکرد انسانگرا والدین نیز همانند کودک در مسیر رشد قرار می گیرند.

در این دیدگاه مدرسه به وسعت شهر یا مکانی است که خانواده در آن زندگی می کند. کسب مهارت یا مهارت ورزی در این سیستم آموزشی در الویت است. برنامه های آموزشی به صورت پروژه محور بوده و توسط تسهیلگران راهبری می شود. برای مثال وقتی قرار است در کارگاه نقاشی خلاق بچه ها لاک پشت بکشند تسهیلگر قبل از هر چیز درباره موضوع با بچه ها گفتگو می کند و بدون القاء ذهنیت خودش و یا ایجاد محدودیت و چهارچوب های متداول سیستم رفتارگرایی، کودکان را ترغیب به ترسیم لاک پشت ذهن خودشان می کند. رهایی از چهارچوب های این چنینی، تخیل کودک را وسعت بخشیده و رشد شگرفی در او ایجاد می کند. از دیگر ویژگی های رویکرد انسانگرا توجه به بیان احساسات است. کودکان در چالش های مختلف ترغیب می شوند تا احساساتشان را بیان کنند. درکِ نیازِ پشتِ احساسات نیز اهمیت زیادی در حل چالش ها دارد. اینکه کودکی در میان همسالان خودش قرار گرفته و دچار چالش و بحران شود موضوعی عادی و صد البته بسیار بغرنج برای والدین است اما در موسسه دنیای اسطوره کودکی که رویکرش انسانگراست به جای پاک کردن صورت مسئله به کودکان کمک می شود تا خودشان برای چالش ها راه حل بیابند و یافتن این راه حل ها بطور قطع باعث رشد کودکان می شود. در روزگار فعلی که برخورداری کودکان از امکانات به هیچ وجه قابل مقایسه با قبل نیست و هر کودک توجه بسیار زیادی را در خانواده به خودش دارد جدا کردن و جذبش در گروه همسالان از هر زمان دیگری دشوارتر است. چراکه مهارت اجتماعی همانگونه که از نامش پیداست تنها در جمع جامعه اتفاق می افتد نه در چهاردیواری خانه.

بنابراین یافتن دوست و درک مفهوم دوست صمیمی می تواند راهکار مناسبی برای رشد انواع مهارتهای کلامی، عاطفی، شناختی، حسی-حرکتی و اجتماعی کودک باشد. یکی دیگر از بسترهای آموزشی که به طور خاص در موسسه دنیای اسطوره کودکی فراهم می شود اجرای نمایش های عروسکی است. عروسک ها توانایی کم نظیری برای ارتباط با کودک دارند. همذات پنداری عمیق کودکان با شخصیتهای عروسکی نمایش زمینه شگرفی برای آموزش فراهم می آورد.

در دنیای اسطوره کودکی با برنامه ای دقیق و مدون همراه با عروسکهای نمایشی در فضایی بدون رقابتف امن و شبیه خانه و با رویکرد انسانگرا پذیرای کودکان شما از همه جای تهران هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانه ارسال پیامشماره تماس